Nieuws
Praten over de laatste levensfase en de wensen voor zorg en behandeling.
· Het is belangrijk om met uw arts te praten over het laatste stuk van uw leven.
· Wat zijn uw vragen, wensen en verwachtingen?
· Kunt en wilt u gereanimeerd worden bij een hartstilstand?
· Wat is lijden voor u? Welke behandelingen zijn er om pijn en lijden te verlichten?
· Wilt u een behandeling wel of juist niet? Maak dan een wilsverklaring.
· Denkt u aan euthanasie?
· Hoe kunt u uw leven zo goed mogelijk afronden?
· Nadenken en praten over uw levenseinde
· Denken en praten over doodgaan vinden de meeste mensen niet makkelijk. Voor uzelf en de mensen om u heen is het vaak moeilijk om over te beginnen. · Misschien weet u al dat u een ziekte heeft en niet beter kunt worden of nog maar een paar maanden of weken te leven heeft. Of misschien bent u oud en kijkt u uit naar het einde. Misschien bent u gezond, maar vindt u het fijn als uw arts weet hoe u over uw levenseinde denkt. Het kan ook zijn dat u wilt weten wat uw (huis)arts vindt van euthanasie.
· Misschien wilt u nadenken en praten over wat u in de toekomst wil aan zorg en behandeling.
Indien u graag een gesprek wil over de bovenstaande punten, dan kunt u een afspraak plannen bij Marlous, assistente ouderenzorg. De afspraak kan op de praktijk plaatsvinden, maar ook bij u thuis indien dat wenselijk is.
Online afspraken maken
Wist u dat u eenvoudig een afspraak via de website kunt maken?
- U logt in, in uw eigen patiënt omgeving via de website.
- Maak hier een afspraak, een herhaalrecept of stel een korte vraag.
- Nog geen account? Dit kan ook via de website worden aangemaakt. Zodra wij de gegevens dan hebben verwerkt kunt u hier inloggen.
Zie link: https://wijesinha.uwzorgonline.nl/inloggen-en-registratie/app/
No show protocol
Sinds 2024 hebben wij een zogenaamd no show protocol.
Dit omdat het erg vervelend is als mensen niet op gemaakte afspraken verschijnen omdat andere mensen daar graag voor in de plek hadden willen komen.
Het houdt het volgende in: wanneer u niet op uw afspraak verschijnt wordt u gebeld om u naar de reden te vragen. Indien u de afspraak bent vergeten en/of een nieuwe afspraak wilt maken kan dat.
Mocht u een tweede keer niet verschijnen dan wordt dit doorgegeven aan onze praktijkmanager.
Het tarief: €15,- per gereserveerde 10 minuten. Deze kosten worden niet vergoed door de zorgverzekeraar en zult u zelf moeten betalen!
Vrouwenspreekuur
Vanaf 17 mei start Huisartsenpraktijk Drs. Wijesinha een spreekuur waar vrouwen van alle leeftijden terecht kunnen voor ‘typische’ vrouwenklachten. Het vrouwenspreekuur wordt verzorgd door Nicole (vrouwenspreekuurondersteuner huisarts). U kunt via de assistente een afspraak met haar maken. Het vrouwenspreekuur is er voor vragen over:
- Vaginale klachten (bijv. vaginale afscheiding, verzakkingsklachten, etc.)
- Anticonceptie
- SOA’s (seksueel overdraagbare aandoeningen)
- Overgangsklachten
Veelal is er een oplossing voor Vrouwen kunnen zich soms ongemakkelijk voelen om hulp te vragen voor intieme problemen. Sommige vrouwen denken dat het zo hoort, anderen durven uit schaamte problemen niet bespreekbaar te maken. Voor deze en andere typisch vrouwelijke ongemakken is er vaak een goede behandeling mogelijk. De vrouwenspreekuurondersteuner kan u van informatie en advies voorzien. Samen met de huisarts of PA werkt zij aan een oplossing van uw vraag, klacht of probleem.
Gezond in Drenthe
Veel mensen vinden het lastig om zelfstandig aan de slag te gaan met gezonder leven. De gecombineerde leefstijl helpt u daarbij. Een begeleidingsteam ondersteund u bij het aanpassen van uw voedingspatroon en beweegpatroon. Dit begeleidingsteam bestaat uit een diëtist, oefentherapeut/fysiotherapeut en een leefstijlcoach. Naast meer bewegen en gezondere voeding is er aandacht voor meer aspecten voor een gezonde leefstijl, zoals gezond slapen en het verminderen van stress. Het GLI programma SLIMMER is deels individueel en deel in een groep. Uw huisarts of praktijkondersteuner kan u meer vertellen over het programma en of u in aanmerking komt.
De kosten voor het SLIMMER programma worden geheeld vergoed vanuit de basisverzekering zonder dat uw eigen risico wordt aangesproken. Dus voor u geen extra kosten.
Kijk voor meer informatie ook op www.gezondindrenthe.nl
OPEN
Inzage in uw medisch dossier
Onze huisartsenpraktijk houdt een dossier bij van uw medische gegevens. Er staat bijvoorbeeld in wanneer u langs bent geweest, welke klachten u toen had en eventueel welke medicijnen u kreeg. U mag als patiënt uw medisch dossier bekijken of een kopie opvragen. Het oorspronkelijke dossier mag u niet mee naar huis nemen.
Wij doen als huisartsenpraktijk mee met het Project OPEN[1]. Het project OPEN helpt ons met het digitaal toegankelijk maken van de medische gegevens.
Het huidige gezondheidsbeleid is steeds meer gericht op zelfmanagement. Dat betekent dat u als patiënt meer regie krijgt over uw ziekte. De overheid wil dit stimuleren en stelt dat elke patiënt digitaal inzicht krijgt in zijn of haar persoonlijke medische gegevens. Dit kan via een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) en/of patiëntenportaal.
Wat is het verschil tussen PGO en patiëntenportaal?
Een PGO is een website of app, waarin u informatie over uw eigen gezondheid bij kan houden. U kiest een wachtwoord en kunt zelf inloggen. Alleen u en de huisarts zien uw gegevens. U kunt uw medische gegevens verzamelen en beheren, maar deze ook delen met anderen. U houdt grip op de eigen gezondsheidsgegevens. Van behandeling tot labuitslagen, medicatie en inentingen.
Bij een patiëntenportaal ligt het beheer van uw gegevens juist bij de huisartsenpraktijk en eventuele andere zorgverleners. U logt in om uw gegevens te bekijken bij het portaal van de zorginstelling waar u onder behandeling bent.
We houden u op de hoogte
Meer informatie?
- http://www.patientenfederatie.nl/over-de-zorg/pgo#hoe-kies-je-een-pgo
- www.open-eerstelijn.nl/ik-ben/patient
[1] OPEN staat voor: Ontsluiten van Patiëntgegevens uit de Eerstelijnszorg in Nederland
Stoppen met roken
Per jaar sterven er wereldwijd 4.000.000 mensen aan de gevolgen van het roken. Stoppen met roken heeft altijd zin, ook voor een korte tijd. Al na 24 uur zijn er positieve effecten in je lichaam.
Een goede voorbereiding en begeleiding vergroot de kans om succesvol te stoppen. Vraag voor een afspraak bij onze praktijkondersteuner voor begeleiding van stoppen met roken. Informeer bij uw zorgverzekeraar voor de vergoeding.
Afspraken nakomen…
Het komt wel eens voor dat een patiënt een gemaakte afspraak met de huisarts, assistente of de praktijkondersteuner niet nakomt. Hierdoor gaat er kostbare tijd verloren. Andere patiënten moeten we vaak teleurstellen dat er niet op korte termijn een afspraak te plannen is. We vinden dit erg vervelend en verzoeken u daarom vriendelijk om een gemaakte afspraak tijdig af te zeggen.
Onze praktijk heeft ook een Facebook pagina!
Deze is bedoel om informatie op u over te brengen en voor handige gezondheidsweetjes.
heeft u opmerkingen of tips? Neemt u dan gerust contact op met de praktijk.
www.facebook.com/HuisartsenpraktijkWijesinha
CVRM
CVRM staat voor cardiovasculair risico management, de totale zorg voor patiënten met een cardiovasculaire ziekte of een verhoogd risico daarop. Hart- en vaatziektes zijn ziektes van het hart en de bloedvaten, zoals een hartinfarct, een herseninfarct, een TIA of afsluiting van de bloedvaten in de benen.
We maken een risicoprofiel aan en bespreken met u hoe gezond u leeft. Want misschien kunt u het risico op hart- en vaatziekten verlagen door gezonder te leven. Dan kunnen wij daarbij helpen. Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak kunt u ons bellen.
Onderstaande patiënten kunnen bericht van ons verwachten:
- Patiënten die al een hart en vaatziekte hebben gehad.
- Patiënten die door een hoge bloeddruk of een hoog cholesterol of door een ongezonde leefstijl ( roken ,overgewicht, te weinig beweging, te veel alcohol)meer risico lopen om in de toekomst een hart of vaatziekte te krijgen.
Eigen risico
Heeft u vragen over het eigen risico? Wat valt hier wel onder en wat niet? Hoe gaat het met de vergoedingen?
Wij vragen u bij deze vragen om contact op te nemen met uw zorgverzekering of uw polis te raadplegen. Dit verschilt ook weer per zorgverzekeraar dus hebben wij hier helaas ook geen antwoorden op.
Het LSP
Het LSP (Landelijk Schakelpunt) zorgt voor snelle en betrouwbare elektronische uitwisseling van medische gegevens. Zorgverleners, zoals een huisarts of apotheek, kunnen hun computersysteem aansluiten op het beveiligde netwerk van het LSP
Heeft u het formulier al ingevuld? U kunt het formulier inleveren aan de balie. Heeft u geen formulier? Komt u dan ook even bij de balie voor een nieuw formulier.
Ook kunnen wij uw bij de balie een brochure meegeven over het LSP
Toestemming
Als u daarvoor toestemming heeft gegeven, dan geeft uw huisarts en/of apotheek door aan het LSP dat er gegevens over u beschikbaar zijn. Andere zorgverleners kunnen dan uw actuele medische gegevens opvragen. Dat mag alleen als het nodig is voor uw behandeling. Zo beschikken zorgverleners snel over de juiste informatie en kunnen ze u de juiste zorg geven. Ook ’s avonds en in het weekend.
Wie maken gebruik van het LSP?
Op dit moment kunnen huisartsen, waarnemend huisartsen (huisartsenposten), apothekers, ziekenhuisapothekers en medisch specialisten gebruikmaken van het LSP om medische gegevens van patiënten te delen. Organisaties voor jeugdgezondheidszorg (JGZ), zoals die wordt geboden op consultatiebureaus en op scholen, maken gebruik van het LSP voor het overdragen van dossiers naar andere JGZ-organisaties.
Kijk voor meer informatie over het LSP op www.vzvz.nl of bel de assistente.